vrijdag 22 februari 2008

Stoutenburg en Utrechts Landschap

Wisten jullie dat Stoutenburg en het verkrijgen van stadsrechten van Amersfoort sterk met elkaar verbonden zijn? de Heer van Stoutenburg ('Stoute' burcht) 'Wouter van Amersfoort deed op die dag zijn kasteel over aan de bisschop van Utrecht. (hij ging er wel wonen) Een soort tegenprestatie dus.Ik moest wel denken aan de tegenwoordige symbolische overdrachten twv 1 euro van bv. Circustheater en volgens mij ook het gebouw van museum Flehite aan de gemeente.
Vanmorgen heeft Han Gerlings, samen met Sacha van Breukelen van Utrechts Landschap, mij één en ander uit de doeken gedaan hierover. Zij zijn bezig met plannen om de Oostkant van Amersfoort, waaronder Stoutenburg valt, en met name het landschap en de plaats van de oude Burcht heeft gestaan onder de aandacht te brengen van de Amersfoorters. Ander aspect van hun plan en die kant van Amersfoort is het feit dat het water daar een belangrijke rol speelt. De Hogeweg (hoog genoemd omdat het letterlijk hoog is en als zodanig al heel vroeg als bewoonbaar gebied gold in Amersfoort. er is dus ook veel opgegraven....schatten??) fungeert als een soort opvangbekken in geval van hoog water. Verder speelt de beek onder de A28 mogelijk een rol in hun plan voor een wandeling 'een uur gaans'. Ook dat zouden we misschien kunnen gebruiken.Veel waterpartijen zijn er niet aan die kant van de stad, en ook daar moet het gaan borrelen. n.b. veel allochtone kinderen in de wijk Schuilenburg.
Er zijn plannen om de oude burgt/kasteel (er staat er nu ook ééntje , maar die is nieuwer en staat in Leusden) weer (gedeeltelijk) te gaan opbouwen. Geld is een andere zaak natuurlijk. Daar zie ik wel interactieve mogelijkheden met het verhaal: 'meebouwen/ eerste steen(stenen) leggen door kinderen?
Uiteraard kon ik geen garanties geven over het opnemen in het verhaal, maar ik heb gezegd dat ik het mee zou nemen in de brainstorm.

Geen opmerkingen: