donderdag 28 februari 2008

Kort verslag eerste brainstorm

Het voert te ver om in deze blog een compleet verslag te schrijven van de hele eerste brainstormavond + het voorgesprek wat ik had met Marie-Louise Hehenkamp van het projectbureau.
Een kort verslag is natuurlijk wel op zijn plaats.
aanwezig waren, naast Marie-Louise en mijzelf: Floor Akkerman (schrijfkring), Esther Buddingh (archief), Heiko Bult (creatief meedenker), Ditta Doornekamp (bibliotheek, creatief meedenker), Lydia Edelkoort (Flehite), Karin de Jong (schrijfkring), Anja Jonker (Artkid), Karin Poldervaart (bibliotheek Leeskamer, creatief meedenker), JanWillem Vuyk (schrijfkring).

Na een korte kennismaking, was het aan mij om één en ander uit te leggen. Met name de schrijfkringleden schrokken zich een hoedje. Het is behoorlijk ingewikkeld en veelomvattend allemaal als je het door elkaar hoort..... Maar niet ondoenlijk. (het is geen probleem maar een uitdaging :-)) complicerende factor was ook dat ik er al zolang mee bezig ben, dat het soms moeilijk is om het allemaal logisch voor het voetlicht te brengen.

Het belangrijkste is het verhaal uiteraard!

In een paar trefwoorden hebben we het gehad over:
geschiedenis: overstromingen/ moeras/ de Kei /Stoutenburg (link met stadsrechten)/ Donken (hogere bulten in een moeras) schoon water scheppen laten stromen (bierbrouwerijen)/ ontploffende kerk/ de Toren/ Stadhouder Willem de 5e/ Armeense gemeenschap (1924)/Dieventoren/ doorwaadbare plaats

fantasie: alchemist/ lispeltuut (ding wat verhalen vertelt/fluistert)/ vis (pratende)/ monster (Eemnes) /Draak/

Naast boek kunnen er ook andere elementen zijn die bv. in een 'schatkaart' oid worden opgenomen waardoor kinderen er buiten het verhaal om mee aan de slag kunnen.

Gisteren bleek dat er voor de groepen 7 & 8 al een kinderboek geschreven wordt dat ook gratis wordt uitgedeeld. Omdat het niet goed is om elkaar te overlappen, is besloten dat we daar rekening mee houden. Marie-Louise zoekt het precies uit en laat het ons zo snel mogelijk weten.

Geen opmerkingen: