vrijdag 23 april 2010

recensie Rixt (11 jaar Lelystad) over 'het geheim van de Haspelnap'

Werkzaam de bieb en veel mooie pr gehad(vooral lokale, maar ook in het landelijke bibliotheekblad)voor alles rondom 'Het geheim van de Haspelnap'. Natuurlijk hoop je dan dat je een goede slag kunt slaan in de bibliotheekwereld wat betreft verkoop. Maar dan komt er een recensie van de NBD waar je niet blij van wordt (voor mensen die niet in de bibliotheekwereld werken: NBD = de Nederlandse Bibliotheek Dienst, die alle aangeboden boeken laat recenseren, waarna bibliotheken op basis hiervan gaan aanschaffen...of niet).
In mijn geval stond er een 'killing' laatste zin in, tenminste wat betreft de verkoop betreft:
'Leuk verhaal, voor wie in Amersfoort woont of voor wie op een originele manier kennis wil maken met de stad'.
Nou, dan weet je het wel: een bibliotheek in bv Oude Pekela gaat dat niet kopen. (Score 17 bestellingen uit heel Nederland)
Uiteraard was ik het daar niet mee eens. Zoek maar eens in de jeugdcatalogus op een plaatsnaam: je vindt legio leesboeken over Amsterdam, Utrecht, Londen etc. etc.
maar goed,ik dacht 'laat ik het zo her en der eens checken', want geheel onbevooroordeeld ben ik natuurlijk niet.
Via Twitter heb ik toen een oproep gedaan voor jeugdige recensenten (nĂ­et uit Amersfoort, want daar zijn alle kinderen fan)
daarop kwam al snel wat reacties binnen, waaronder die van Rixt uit Lelystad.

Uiteraard heb ik in bijgaande brief niets over bovenstaande gezegd. Ze kreeg het boek met de vraag om er een recensie over te schrijven. Toen ik haar recensie kreeg ,waarin niets stond over dat het wel erg over Amersfoort ging oid, heb ik haar pas de vraag gesteld
'er zijn mensen die zeggen dat het boek alleen leuk is voor kinderen in Amersfoort, wat vind jij daar van?'

zie hieronder haar recensie en reactie op mijn vraag.

Beste Karin,

Het spijt me dat ik nog niet op Uw andere mailtje heb gereageerd.
Ik heb het boek al wel een poosje uit, maar wilde er even over nadenken. En ik had een hele drukke periode. (maar dat had ik eigenlijk best wel kunnen vertellen, sorry daarvoor!)

Inhoud: het boek gaat over een jongen en een meisje: Najib en Sofie. ZIj wonen in Amersfoort. Hun stad bestaat 750 jaar. De hele klas maakt apart een spreekbeurt over een plaats in Amersfoort. Je mag de spreekbeurt samen doen.

Najib weet niemand, en Sofie weet niemand. Dus gaan ze samen. Zij kiezen de dieventoren. Ze denken dat ze gewoon naar de bieb gaan om informatie te krijgen. Maar dat loopt een beetje anders dan verwacht. Ze vinden een tekst. Door die tekst vinden ze een haspelsnap. En begint het avontuur.
Door die haspelsnap kunnen ze met een draak praten. Ze gaan de draak helpen met ontsnappen, want de draak (Dragana) voelt zich ongellukig en wil naar zijn geboorteplaats: Vuurland. Ook dat loopt anders dan gepland. Maar gellukig helpt de opa van Sofie de kinderen.

Goede dingen over verhaal: Ik vond het verhaal heel grappig en leuk bedacht. De plaatjes in het boek vond ik ook erg mooi. Ik vond het ook leuk dat Sofie en Najib samen gaan. Want meestal gaat een kind een spreekbeurt maken met een ander kind die je goed kent. Maar Sofie en Najib kennen elkaar eigenlijk niet goed. Ik vind het ook een heel leuk idee dat je met de haspelsnap met Dragana kan praten.
Wat ik ook goed vind is dat het boek je meesleept (vind ik). Ik had echt het gevoel dat ik erbij was. Ik dacht ook heel vaak: is dit echt gebeurd...? En liever wilde ik het boek ook niet wegleggen. Ik vond het ook leuk dat er in het begin van het boek de personen stonden die er in voorkwamen.

Minpuntjes: Ik vond de Najib en Sofie op de voorkant niet echt kloppen. Ze zien er heel veel anders uit dan Najib en Sofie in het boek. In het boek zijn ze wat mooier. (sorry)

Heel veel plezier en succes als U nog meer boeken gaat schrijven.

Groetjes van,
Rixt

Antwoorden:
1. Welnee! Wat maakt dat nou uit. Ik vind het juist grappig dat het in een andere plaats afspeelt. Ik vind dat het voor alle leerlingen uit het land is. Mij maakt het helemaal niks uit dat het in Amersfoort afspeelt.

bekijken boek & bestellen kan op webwinkel Bekenstein
bijbehorende website met foto's, filmpjes en nog veel meer: www.haspelnap.nl

Geen opmerkingen: